„Kuchyně jsou mou vášní a srdcem každého domova.“

Iva Vitoušková a její firma Gordon Design zařizuje nejen jednotlivé byty, ale i celé developerské projekty. Na podzim tohoto roku připravuje otevření nového showroomu, v němž budou interiéry prezentovány zcela novým způsobem.

Celý příběh začal neskutečnou souhrou náhod. „Před revolucí jsme emigrovali k příbuzným do Řecka, kde jsme se seznámili s odborníkem na návrhy a výrobu nábytku. Zastupoval na řeckém trhu značku Leicht a spoluvlastnil výrobu nábytku,“ vzpomíná Iva Vitoušková a pokračuje: „Právě jeho napadlo, že by bylo zajímavé přenést podobný projekt také do Česka. Moc nevěřím na náhody, dnes si myslím, že to byl osud. Musela jsem se naučit celý proces od individuálních návrhů až po výrobu. Bylo to velice náročné, ale ze svých zkušeností čerpám dodnes.“ Na trhu s realizacemi kuchyní působí již od roku 1999, později přidala i realizace jiných místností. Na svých projektech spolupracuje se značkami Leicht, Poliform nebo Antonio Lupi. 

V roce 1999 jste začala s realizacemi kuchyní, o čtyři roky později s celými interiéry. Proč?

Jen jsem reagovala na potřeby trhu. Klienti si o to řekli. Po revoluci měly kuchyně určitý vývoj. Nejdříve všichni chtěli jednotný styl – třeba zelenou barvu a olšové dřevo. Dodnes kuchyně realizované v té době poznám. Lidé také chtěli malé jídelní stoly. Později se začali více rozvíjet, setkávat se s rodinou a přáteli u společného jídla. Nyní po mně klienti vyžadují až třímetrové stoly. Jelikož si to žádala poptávka, rozšířili jsme nabídku. Otevřeli jsme i dva showroomy v Praze v Žitné ulici, což na tu dobu byla velmi luxusní záležitost. Tento segment zboží na trhu chyběl.

Co pro vás kuchyň znamená?

Je to pro mě kontaktní místo, kde se potkávají přátelé a rodina. Pro můj domov je typické, že se všichni sejdou v kuchyni. Já vařím a servíruji, ochutnáváme, bavíme se, je to takové centrum a srdce domova. Mám ráda, když lidé sedí blízko nebo stojí u baru. Klíčový je kontakt. Některé ženy vaří tak nějak běžně, narychlo. Pro mě je vaření způsob komunikace.  Je to pro mě tak naplňující a zábavné, že přijímám od přátel i objednávky na určitá jídla, která tvořím přímo před nimi. Kuchyň je zkrátka mou vášní.

Které požadavky na vysněnou kuchyň jsou teď nejčastější?

Kuchyně hodně ovlivnil trend zdravého vaření. Lidé častěji vaří, a tak si žádají i vychytávky, jako jsou konvektomaty nebo parní trouby. Řeší, jak lépe skladovat potraviny, chtějí lepší lednice a u plotny tráví čím dál více času. Kuchyň je dnes součástí obytného prostoru, velkou dominantou, chceme čím dál víc jíst společně, v klidu, u stolu.

Co byste ve své kuchyni naopak nikdy nestrpěla?

Z věcí mě nic konkrétního nenapadá, ale asi by mi vadil protivný muž, kterému nic nechutná. (smích)

Zvyšují se nároky klientů?

Rozhodně. Dnes jsou preferované výsuvné prvky, klienti chtějí velmi aktivně vařit, což dříve nebylo až tak časté. Návrhy a realizace bývají čím dál komplikovanější pro nás, kteří připravujeme návrhy. Vše je designováno na míru, a tak to znamená hodně měření, výpočtů, ten celý proces za krásnou kuchyní si mnoho z klientů nedokáže představit.

Dokážete navrhnout kuchyň individuálním zá­kazníkům, jednotlivým rodinám, ale i pro celé developerské projekty. Čím se tato práce od sebe liší?

Rychlost i spolehlivost je na prvním místě, bez ohledu na rozsah projektu. Můj dodavatel kuchyní Leicht vyrobí až dva tisíce kuchyní za měsíc, výroba byla v nedávné době ještě rozšířena. Realizace individuálního projektu je pro něj maličkost. Když řešíme termín dodání, kuchyň je možné realizovat do dvou měsíců. Ve všech případech má však první i poslední slovo klient. Když si rozumíme, je práce jednodušší. Jsem pyšná, že se z mnoha mých klientů stali moji přátelé. Udělá mi radost, když k nim přijdu na návštěvu a v kuchyni, kterou jsem dodávala, mají na stejném místě i mističku, se kterou jsem jim zakázku předávala.

Kolik kuchyní jste už zrealizovala?

V současné chvíli mám na svém kontě asi tisíc realizací. V jednom roce jsem jich měla dokonce dvě stě, což bylo velmi náročné. Má práce mě nesmírně baví a zřejmě mám v sobě nějaký smysl pro estetično ve spojení s technickou praktičností, což mi potvrdilo i pár mých dodavatelů.

Jak se o kvalitní a luxusní kuchyň musíme starat, aby vydržela co nejdéle?

Dnes jsou povrchy kuchyní už velmi kvalitně chráněny samy o sobě, nicméně se nedoporučuje nic čistit mastnou houbičkou. Pro čištění stačí použít hadřík s teplou jarovou vodou a následně povrch vytřít do sucha. Každá věc má samozřejmě své. Pokud zaschne voda na laminátech, je tam trošku vidět a musíme ji utřít do sucha. Na trhu existuje mnoho specializovaných a velmi kvalitních přípravků a hadříků, které dokonale vyčistí i sklo, které je pro mě jedním z nejodolnějších materiálů.

Jak vypadá vaše kuchyň?

Mám kombinaci matu, lesku, kamene, dřeva, odstínu plážového písku, grafitové a dvířka podbarvená barevným sklem.

Kromě kuchyní prodáváte také nábytek luxusních značek, které jsou jedničkami ve světovém měřítku. Jaké jsou aktuální trendy?

V poslední době jsou čím dál více řešeny šatny, například ty otevřené. Velký boom zažívají také nadstandardně velké jídelní stoly a evergreenem jsou sedací soupravy, které jsou častěji vyměňovány. Primárně záleží na kvalitě.

Značky, s nimiž spolupracujete, jsou z Itálie nebo Německa. Myslíte si, že v Česku nejsme schopní takto kvalitní a hezké věci vyrobit?

Neporovnávám tuzemskou a zahraniční výrobu. Značky, jejichž nábytek prodávám, mají rozsáhlé zkušenosti s designem a výrobou a nadstandardní kvalitou provedení. Například Leicht se specializuje pouze na výrobu kuchyní. Jejich továrny jsou profesionálně organizované, to by nebylo v porovnání s Českem vůbec možné. Vystavují na světových výstavách, mají svůj vlastní, mnoho desítek let dlouhý vývoj, zkušenost a tradice. Nekopírují, ale naopak inspirují ostatní výrobce, a často jsou oni ti první, kteří přijdou s nějakým výraznějším trendem či změnou. Samostatnou disciplínou jsou užité technologie, ke kterým se jako přední světoví hráči ve svém oboru dostanou první.

Právě zařizujete svůj nový showroom, který otevřete na adrese Office park Rustonka v Praze 8. Co je pro vás u tohoto projektu nejdůležitější?

Ráda bych klientům ukázala, co všechno je možné. Klienti si často myslí, že je jen černá a bílá, a proto pak všechny kuchyně vypadají podobně. Ve studiích jsou často vystaveny kuchyně přímo z katalogu, chybí jim originalita, odlišnost. Miluji kombinování materiálů, nad kterými se podivují i sami výrobci. Když jsem je vzala k sobě domů a v praxi předvedla realizace ve vlastních prostorech. Klient potřebuje vyslechnout, komunikovat, spolutvořit, získat inspiraci a seznámit se s možnostmi. Klíčová je kooperace, diskuse nad barevným spektrem, definice potřeb a přání. Často se stává, že klient není schopen jasně definovat svá přání a požadavky.  Pak přijde do mého showroomu a ví, že přesně tato kuchyň se mu líbí. Následně, s mou pomocí vytvoříme kuchyň podle jeho představ i u něj doma. Podle jeho snů i potřeb.

„Celý proces od návrhu po realizaci mě velmi naplňuje, každý klient a každý interiér je jiný. Věřím, že právě nadšení, osobní přístup a pochopení představy klienta je základem úspěchu,“ říká majitelka firmy Gordon Design Iva Vitoušková.

 

Kuchyně Leicht reprezentují nadčasové a zároveň moderní barvy a design, sofistikované materiály a jsou konzistentní v kvalitě a funkci.

 

Připravila KLÁRA DEDKOVÁ.

CategoriesNezařazené