D

Deloitte: Luxusní značky rostou pomaleji, zachraňuje je digitalizace

Sto největších společností s luxusním zbožím utržilo ve fiskálním roce 2019 celkově 281 miliard dolarů. To je nárůst o 8,5 % v porovnání s předchozím rokem. Růst tržeb ale zpomalil. V roce 2018 totiž dosáhl 10,8 %. U poloviny ze sta největších společností rostly tržby v roce 2019 dvouciferným číslem. Nejlepší výsledek si připsala kolébka módy Francie, kde tržby luxusních značek vzrostly o více než 15 %. To jsou některé ze závěrů nové globální studie o luxusních značkách (Global Powers of Luxury Goods) společnosti Deloitte.

Studie analyzuje mimo jiné i aktuální vliv pandemie na trh s luxusem. Téměř všechny akce a přehlídky, které byly plánované na rok 2020, organizátoři odsunuli na pozdější termín, nebo proběhly v online formátu. Během první poloviny roku 2020 vzrostl mnohonásobně i online prodej luxusních značek. V dubnu dosáhl zvýšení o 209 % ve srovnání se stejným obdobím v roce 2019. Mnoho společností proto začalo více investovat do digitalizace a online prodeje. Velký propad hlásí společnosti prodávající Duty-free zboží, zejména na letištích.

Virtuální prodejny a zelené technologie

„Byznys s luxusním zbožím se transformoval, pandemie akcelerovala ve firmách změny a přechod na digitální kanály. Například Prada začala spolupracovat s čínským internetovým gigantem Alibaba a nabízet své zboží na jeho webovém portálu Tmall.  Dolce & Gabbana zase vytvořila pro své zákazníky vlastní video butiky. Tyto inovace pomáhají společnostem snižovat dopady aktuálních restrikcí, uzavření prodejen a důsledky minimálního turistického ruchu v letošním roce,“ říká Gabriela Jindřišková, ředitelka v oddělení auditu Deloitte.

Luxusní značky se více než kdy jindy snaží vytvořit se spotřebiteli pevnější vazbu a reagují na aktuální společenské trendy. Akcentují proto ve svých kolekcích stále více téma udržitelnosti a investují do „zelených“ technologií. 

„Pro spotřebitele je více než kdy jindy důležitá udržitelnost a ekologická zodpovědnost firem. Pro mileniály a generaci Z, kteří by měli v roce 2025 tvořit až polovinu zákazníků luxusních domů, jsou životní prostředí, recyklované materiály a minimální uhlíková stopa důležitá kritéria při nakupování a klíčoví hráči odvětví luxusního zboží tento aspekt vůbec nepodceňují,“ dodává Gabriela Jindřišková.

LVMH opět na vrcholu

Když se podíváme na konkrétní společnosti a jejich pořadí v globálním žebříčku výrobců luxusního zboží za rok 2019, stále s náskokem kraluje skupina LVMH. Ta utržila v roce 2019 přes 37 miliard dolarů. O jednu příčku si v žebříčku top deseti společností polepšily skupiny L’Oréal, Chow Tai Fook Jewelry Group Limited a PVH Corp. Pokles tržeb v první desítce zaznamenala pouze skupina Swatch Group. Již třetím rokem zůstávají společnosti na prvních deseti příčkách stejné a jejich procentuální podíl na celkových tržbách je zásadní. Letos dokonce poprvé překročil 50 % celkového zisku.

I když nejvyšší tržby zaznamenal v roce 2019 sektory smíšeného luxusního zboží a šperků a hodinek, největší zastoupení má odvětví oděvů a obuvi. Řadí se do něj více než třetina ze sta firem umístěných v žebříčku. Průměrná hodnota firmy ze sta největších společností s luxusem je aktuálně 2,81 miliard dolarů. Ve Francii, kde sídlí devět z nich, je ale průměrná hodnota společnosti téměř 9 miliard dolarů.

„I v Čechách má nejsilnější zastoupení světový lídr skupina LVMH. Značka Louis Vuitton byla i v roce  2019 nejúspěšnější a ve vlajkové prodejně v Pařížské ulici dosáhla 16% meziročního růstu. Tím její obrat v roce 2019 přesáhl magickou miliardu korun. Obdobně zajímavý růst poptávky zaznamenaly minulý rok i ostatní značky, které mají své butiky v srdci luxusních nákupů v Pařížské ulici, jako Christian Dior, Rimowa, Cartier, Prada i Jimmy Choo,“ zmiňuje Gabriela Jindřišková.

CategoriesNezařazené